Velkommen til Ropsies!

Denne bloggen handler om de små og store tingene som opptar meg i livet mitt. Hyggelig at du har klikket deg innom:) Jeg blir kjempeglad dersom du legger igjen et spor av deg selv i form av en kommentar eller to.
God lesning!

torsdag 19. februar 2009

Flyktningekontoret i Bærum kommune


Jeg er nå inne i min tredje uke i praksisperioden min på Flyktningekontoret i Bærum kommune. Det er kjempespennende!!:) Mandag-torsdag kl 8-16 er jeg på jobb, og det er veldig gøy og lærerikt. Min veileder har stilling som rådgiver på kontoret, og det er denne stillingen jeg er i praksis for. En rådgiverhar hovedansvaret for tildelte flyktninger i en to-års periode der flyktningene er i introduksjonsprogrammet. Det innebærer hovedsaklig norskopplæring, utdanning og/eller arbeid, men vil også inneholde hjelp til å dekke andre ulike behov hver enkelt deltaker har i forhold til å komme som flyktning til kommunen. 


Den første uka i praksis ble jeg syk og var sengeliggende i noen dager. Det gjorde at jeg fikk en litt treig start på hele opplegger, men tok ikke mange dagene før jeg følte jeg var ordentlig i gang. Det har vært mange orienteringsmøter, både på kontoret og hos kontorets samarbeidspartnere. Nav, Boligkontoret, Voksenopplæringen, Mølla Kompetansesenter osv. Jeg begynner å få en viss oversikt over hvem som gjør hva og hvordan ansvar er fordelt på de ulike instansene. 

Min veileder er utrolig dyktig og jeg følger henne rundt på møter og i deltakersamtaler. Det er kjempespennende å observere, og jeg lærer mye av dette. Jeg har også begynt å lære datasystemet og noen av de utallige dokumentene som inngår i et slikt arbeid. Det er spennende:)

Videre i praksistiden vil jeg gradvis få mer og mer ansvar for konkrete oppgaver og det er nettop dette jeg holder på å sette opp mål for nå. Jeg skal skrive en læreavtale hvos jeg redegjør for målene mine for praksisperioden. Det er vanskelig synes jeg, men selvfølgelig veldig viktig.

Vel, flere oppdateringer fra praksis kommer nok etterhvert:) En ting er iallefall sikkert, det krever mye energi å stå opp kl seks hver dag og komme hjem kl fem! Men jeg gleder meg til hver dag på kontoret, så det betyr jo at jeg har det bra der:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar