Velkommen til Ropsies!

Denne bloggen handler om de små og store tingene som opptar meg i livet mitt. Hyggelig at du har klikket deg innom:) Jeg blir kjempeglad dersom du legger igjen et spor av deg selv i form av en kommentar eller to.
God lesning!

torsdag 23. juli 2009

Kaffe og dens oppkvikkende effekt

Folk prøver å overbevise meg om at inntak av kaffe på kveldstid ikke holder meg våken utover natten. Vel, nå sitter jeg iallefall her klokka 01.30 og er lys våken, og jeg tror jeg kan garantere at kaffekoppen jeg hadde i ni-tiden ikveld har skylden! Norsk Kaffe Informasjon støtter meg ved å informere om at "kaffedrikking om kvelden kan utsette nattesøvnen" og at dette kan vare i noen timer (ikke bare 20min som visse personer påstår). De understreker at dette varierer fra person til person og at noen kan være ekstra følsom for effekten.

Jeg skulle veldig gjerne ha sovet nå, for jeg skal nemlig jobbe i morgen tidlig. Nå vet jeg iallefall at kl 21:00 er for sent for kaffedrikking for denne jenta! Arg.

7 kommentarer:

  1. hahahah! Hvem er "folk"?
    Enig i at det varierer veldig fra person til person ja! Jeg har også alltid vært redd for kaffe på kvelden, og på pursdagen min drakk jeg det sent og sov veldig lite den natta! Mens andre kvelder tror jeg det går greit. Kanskje det varierer for en og samme person også? MER FORSKNING!

    SvarSlett
  2. Hehe, da lærte du det.
    Foreldrene mine drikker gjerne (vanlig) kaffe midt på natta. Det er veldig snodig, men de blir trøttere av den. Om det er koffeinen som gjør det eller hva, aner jeg ikke. Tipper du ikke kommer til å drikke kaffe på kvelden mer.;)

    SvarSlett
  3. Margrethe: ENIG, mer forskning!! Hmm...kanskje det varierer fra gang til gang også ja...den har jeg nemlig ikke tenkt på før. Ikke rart det er vanskelig å få et vitenskapelig svar på dette fenomenet! Hehe...

    Plosiv: Er det sant?? Blir de trøttere av den? Det er nå ganske utrolig, spør du meg. Hyggelig å se deg på bloggen min, forresten:)

    SvarSlett
  4. uheldig med akkurat den da :/

    Jeg er vel nesten i den andre enden av skalaen.
    Når jeg ikke får sove, så tar jeg meg en kopp kaffe for så å sovne som et barn :D

    SvarSlett
  5. Hei. Jeg lurer på dette med kaffe. Jeg har hørt at noen ikke kan drikke kaffe om kvelden, for da får de ikke sove. Andre igjen får ikke sove hvis de ikke drikker kaffe om kvelden. Jeg tror jeg tilhører siste gruppe.
    Kan noen gi meg svar?

    R.D.

    SvarSlett
  6. Hmm. Jeg vet sannelig ikke. For å si det sånn, jeg har ikke funnet noe om at kaffe kan virke beroligende eller gi bedre søvn. Derimot finner jeg masse stoff på at kaffe virker oppkvikkende. Så da står jeg igjen med personers opplevelse av at kaffe hjelper på nattesøvnen. Merkelige greier!

    R.D. hvis du finner noen svar noe sted, la oss andre nysgjerrige få vite det:)

    SvarSlett
  7. Jeg kjørte en gang med en ung taxi-sjåfør, og han fortalte at han drakk en hel kanne med kaffe om kvelden. Da sier jeg: Får du sove når du drikker så mye kaffe om kvelden?.Han svarte: Ja, hvis jeg ikke gjør det, da får jeg ihvertfall ikke sove. Forstå det den som kan.... R.D.

    SvarSlett