Velkommen til Ropsies!

Denne bloggen handler om de små og store tingene som opptar meg i livet mitt. Hyggelig at du har klikket deg innom:) Jeg blir kjempeglad dersom du legger igjen et spor av deg selv i form av en kommentar eller to.
God lesning!

tirsdag 28. april 2009

Utforsk Oslo del 2: Turist i egen by

Turist i egen by er et genialt konsept og det passet utmerket inn i vårt prosjekt, Utforsk Oslo. Turist i egen by går ut på at man kan få et oslo-pass som gir deg tilgang til all kollektivtransport samt gratis inngang på en mengde museer og attraksjoner. Oslo-passet gir også rabatter på ulike restauranter.

Jeg og Inger Lise staset oss opp for en herlig søndag i Oslo by. Strålende fornøyd med en kopp kaffe fra Waynes i hånda trasket vi ned til Rådhuset, tok oss en omvisning og fikk tak i et Oslo-pass. Vi løp mellom de ulike standene ved utgangen for å legge opp en slagplan for dagen. Turen gikk deretter til Nobels Fredssenter, hvor vi fikk en guidet tur. Det var utrolig gøy å gå rundt der å kikke...de hadde en veldig fin og informativ utstilling om Martti Athisaari, samt en stilig high-tech elektronisk "hage" om alle fredsprisvinnerne. De hadde også en utstilling som heter Drømmen om Europa, som handlet om alt fra flyktninger som drømmer om et trygt og godt liv i Europa til modeller som søker lykken i Paris. Snart får de en utstilling om å være asylsøker i Norge, den gleder jeg meg veldig til å se!

Bygdøy ble neste stopp, for å besøke Vikingskipsmuseet og Kon-tiki-museet. Dere skjønner vel at vi fikk unnagjort en god del "must" på denne dagen? I tillegg tok vi årets første båttur, fra Aker brygge til Bygdøy. Deilig sommerfølelse:)
Vikingskipsmuseet falt ikke helt i smak hos meg, for å være ærlig. Jeg synes det var veldig lite... og så kunne det kanskje stått litt mer om de forskjellige tingene? For all del ok å ha vært der, men jeg synes Kon-tiki var mer spennende:) Jeg fant ut hvor lite jeg visste om Thor Heyerdahl! Nå kan jeg iallefall litt:)

En annen ting jeg har lært i dag er at jeg må få innøvd en god vane på å alltid ha kamera i veska! Jeg glemte det nemlig hjemme, og jeg har derfor ingen bilder til å dokumentere happeningen. Jeg var litt itvil om jeg skulle spørre de østeuropeiske tenåringspapparazziene vi møtte på båten om de kunne sende alle snikforografiene de tok av oss, men så var de så sjenerte av seg, så jeg valgte å ikke gjøre de pinlig berørt;)

Det var herlig å leke turist for 1 dag, og jeg anbefaler alle å benytte anledningen neste gang den byr seg:)

3 kommentarer:

  1. Ja, det var sykt bra, det! :) Alle BØR være turst i egen by, spør du meg ;) En veldig koselig dag, var det! Gleder meg til vår neste utforsking- Tusenfryd? Grünerløkkas mange atraksjoner? ;) Botanisk hage? Her er det mye å ta av... :D
    Klemmer, Inger Lise

    SvarSlett
  2. Dette hørtes skikkelig gøy ut!!! Jeg vil også leke turist engang:) Kanskje jeg skulle prøve her i Kristiansand???

    SvarSlett
  3. Det syns jeg!! Det er faktisk veldig gøy:)

    SvarSlett