Velkommen til Ropsies!

Denne bloggen handler om de små og store tingene som opptar meg i livet mitt. Hyggelig at du har klikket deg innom:) Jeg blir kjempeglad dersom du legger igjen et spor av deg selv i form av en kommentar eller to.
God lesning!

søndag 23. august 2009

Internasjonalt sosialt arbeid

For kommer store deler av dette høstsemesteret til å handle om Ghana. I tillegg til mye felles undervisning har kullet fordelt seg på ulike valgfag, og jeg har valgt internasjonalt sosialt arbeid. Valgfaget innebærer en gruppeoppgave som vil stå som en av tre eksamener dette året. Jeg er blant seks av de heldige som får dra til Ghana på studietur, for deretter å skrive en oppgave rundt studiene vi gjør der nede. Det blir spennende! 

På fredag hadde vi første møte med vår supervisor, som forøvrig er fra Ghana, og han ga oss endel generell inforsmasjon om landet og hva vi kan forvente å møte når vi kommer dit. Jeg kjente jeg ble skikkelig gira! 

Det er fortsatt usikkert hva prosjektet vårt kommer til å inneholde helt konkret, men vi skal samarbeide med en organisasjon som heter Swift Aid. De driver blant annet et arbeid for unge jenter som migrerer fra nord til sør i Ghana, for å arbeide som headporters/maids i hovedstaden Accra. Jentene dropper altså ut av skolen, flytter bort fra familien sin for å ta et dårlig betalt arbeid som også gir dem en ustabil situasjon. Dette i en alder av 10-14 år! Swift Aid arbeider for at disse skal få muligheten til å komme tilbake til skolene og familiene deres, for å bygge en bedre framtid for dem selv. 

Hva vi som studentgruppe skal gjøre, er som sagt ikke avklart enda. Kan hende vi skal reise opp i nord for å evaluere hvordan jentene har klart seg etter å ha gått gjennom Swift Aid sitt program. Mer om dette vil komme senere:)


Det skal bli deilig å endelig reise 
litt igjen, føles veldig lenge siden!


2 kommentarer:

  1. jeg gleder meg også renate:)

    SvarSlett
  2. Neimen, så hyggelig å se deg her inger:) Nå skal jeg rett inn på bloggen din og sjekke den ut:)

    SvarSlett