Velkommen til Ropsies!

Denne bloggen handler om de små og store tingene som opptar meg i livet mitt. Hyggelig at du har klikket deg innom:) Jeg blir kjempeglad dersom du legger igjen et spor av deg selv i form av en kommentar eller to.
God lesning!

fredag 14. august 2009

Å avslutte samarbeid/relasjoner i jobben

Å avslutte klientsamarbeid/relasjoner man har vært en del av i en større eller mindre periode, kan føles både rart og litt uvirkelig. Jeg har opplevd dette i flere sammenhenger og det er alltid litt vemodig. Da jeg arbeidet som frivillig i Street Aid/Marita-kaféen var det mange jeg møtte uke etter uke, og det var trist å si hadet den siste kvelden jeg var sammen med dem. På Flyktningekontoret fulgte jeg opp deltakere i introduksjonsprogrammet i opptil 5 måneder og det er rart at jeg nå ikke vet noenting om hva som skjer med disse menneskene. Når man er i en jobb hvor man samarbeider så tett og får kjennskap til så store deler av en persons livssituasjon, er det rart å plutselig ikke være en del av dette lenger. 

I dag gikk det litt mer opp for meg at sånn kommer det til å være for meg i mesteparten av mitt arbeidsliv. Jeg kommer til å møte masse mennesker som jeg kommer til å bry meg mye om, og som plutselig forsvinner ut av "systemet" igjen. Hvor mye jeg involverer av meg selv i jobben, og den hårfine balansen mellom det personlige og det private kommer derfor til å være evigvarende temaer. I tillegg til Shulman og alle andres teorier og erfaringer rundt dette temaet, vil det alltid være en balanse jeg må kjenne på selv ut fra egne grenser og ikke minst egne erfaringer. 


(For mer informasjon om Street Aid/Marita-kaféen se her, og for å lese om min praksisopplevelse på Flyktningekontoret se her)

1 kommentar:

  1. Skjønner godt hva du mener!!!
    Når det gjelder boka jeg har lest er den på en måte utrolig lettlest. Nesten som en barnebok med tidvis lite tekst på sidene. Men samtidig er det er utrolig dyp bok som man ikke bør lese så fort hvis man vil ha godt utbytte av den...
    Innholdet er utrolig bra, tekst og grammatikk er veldig dårlig, he he... Boka er oversatt fra svensk, og jeg kunne oversatt bedre uten å anstrenge meg noe særlig...
    Men, en utrolig viktig og god bok!

    SvarSlett